حال خوب من
اس ام اس....پـ نـ پـ....خلاصه همه چی توشه

استخراج اورانیوم از معدن

اورانيوم كه ماده خام اصلي مورد نياز براي توليد انرژي در برنامه هاي صلح آميز يا نظامي هسته اي است، از طريق استخراج از معادن زيرزميني يا سر باز بدست مي آيد. اگر چه اين عنصر بطور طبيعي در سرتاسر جهان يافت مي شود تنها حجم كوچكی از آن بصورت متراكم در معادن موجود است.

اورانیوم چیست؟

یکی از چگالترین فلزات رادیو اکتیو است که در طبیعت یافت می شود. این فلز در بسیاری از قسمتهای دنیا در صخره ها، خاک و حتی اعماق دریا و اقیانوس ها وجود دارد. اگر بخواهید از میزان موجودیت آن ایده ای بدست آورید باید بگوییم که میزان وجود و پراکندگی آن از طلا، نقر یا جیوه بسیار بیشتر است.

اورانیوم در طبیعت بصورت اکسید و یا نمک های مخلوط در مواد معدنی (مانند اورانیت یا کارونیت) یافت می شود. این نوع مواد اغلب از فوران آتشفشانها بوجود می آیند و نسبت وجود آنها در زمین چیزی معادل دو در میلیون نسبت به سایر سنگها و مواد کانی است. این فلز به رنگ سفید نقره ای است و کمی نرم تر از استیل بوده و تقریباً قابل انعطاف است. اورانیوم در سال 1789 توسط مارتین کلاپورت (Martin Klaproth) شیمی دان آلمانی از نوعی اورانیت بنام Pitchblende کشف شد. وجه تسمیه این فلز به کشف سیاره اورانوس بازمی گردد که هشت سال قبل از آن، ستاره شناسان آن را کشف کرده بودند. اورانیوم یکی از اصلی ترین منابع گرمایشی در مرکز زمین است و بیش از 40 سال است که بشر برای تولید انرژی از آن استفاده می کند. دانشمندان معتقد هستند که اورانیوم بیش از 6.6 بیلیون سال پیش در اثر انفجار یک ستاره بزرگ بوجود آمده و در منظومه شمسی پراکنده شده است. برای درک بهتر از توانایی اورانیوم در تولید انرژی لازم است نگاهی به ساختمان اتمی این فلز داشته باشیم.

اورانیوم را بهتر بشناسیم

اورانیوم را درواقع می توان سنگین ترین (به بیان دقیقتر چگالترین) عنصر در طبیعت نامید. شاید بد نباشد بدانید که در این میان هیدروژن سبک ترین عناصر طبیعت است. اورانیوم خالص حدود 18.7 بار از آب چگالتر است و همانند بسیاری از دیگر مواد رادیو اکتیو در طبیعت بصورت ایزوتوپ یافت می شود. بطور ساده ایزوتوپ حالت خاصی از حضور یک عنصر در طبیعت است که در هسته آن به تعداد مساوی - با عنصر اصلی - پروتون وجود دارد اما تعداد نوترون های آن متفاوت است. بنابراین طبق این تعریف ساده می توان دریافت که ایزوتوپ های یک عنصر عدد اتمی مشابه خود عنصر را خواهند داشت اما وزن اتمی متفاوتی دارند. اورانیوم شانزده ایزوتوپ دارد که هریک از آنها دارای وزن اتمی خاصی هستند. حدود 99.3 درصد از اورانیومی که در طبیعت یافت می شود ایزوتوپ 238 (U-238) است و حدود 0.7 درصد ایزوتوپ 235 (U-235)، كه هر دو داراي تعداد پروتون يكساني بوده و تنها تفاوتشان در سه نوترون اضافه اي است كه در هسته U۲۳۸ وجود دارد. اعداد ۲۳۵ و ۲۳۸ بيانگر مجموع تعداد پروتونها و نوترونها در هسته هر كدام از اين دو ايزوتوپ است. سایر ایزوتوپ ها بسیار نادر هستند. در این میان ایزوتوپ 235 برای بدست آوردن انرژی از نوع 238 آن بسیار مهمتر است چرا که U-235 (با فراوانی تنها 0.7 درصد) آمادگی آن را دارد که تحت شرایط خاص شکافته شده و مقادیر زیادی انرژی آزاد کند. به این ایزوتوپ Fissil Uranium، به معنای اروانیوم شکافتنی هم گفته می شود و برای این عملیات از اصطلاح شکافت هسته ای یا Nuclear Fission استفاده می شود. اورانیوم نیز همانند سایر مواد رادیواکتیو دچار پوسیدگی و زوال می شود. مواد رادیو اکتیو دارای این خاصیت هستند که از خود بطور دائم ذرات آلفا و بتا و یا اشعه گاما منتشر می کنند. U-238 با سرعت بسیار کمی فسیل می شود و نیمه عمر آن چیزی در حدود 4,500 میلون سال (تقریبآ معادل عمر زمین) است. این موضوع به این معنی است که با فسیل شدن اورانیوم با همین سرعت کم انرژی معادل 0.1 وات برای هر یک تن اورانیوم تولید می شود و این برای گرم نگاه داشتن هسته زمین کافی است.

نگاهی به شکاف هسته ای اورانیوم

هنگامي كه هسته اتم اورانيوم در يك واكنش زنجيره اي شكافته شود مقداري انرژي آزاد خواهد شد.
گفتیم که U-235قابلیت شکاف هسته ای دارد. این نوع از اتم اورانیوم دارای 92 پروتون و 143 نوترون است (بنابراین جمعآ 235 ذره در هسته خود دارد و به همین دلیل U-235 نامیده می شود)، کافی است یک نوترون دریافت کند تا بتواند به دو اتم دیگر تبدیل شود. براي شكافت هسته اتم اورانيوم، يك نوترون به هسته آن شليك مي شود و در نتيجه اين فرايند، اتم مذكور به دو اتم كوچكتر تجزيه شده و تعدادي نوترون جديد نيز آزاد مي شود كه هركدام به نوبه خود ميتوانند هسته هاي جديدي را در يك فرايند زنجيره اي تجزيه كنند
در این حالت یک اتم U-235 به دو اتم دیگر تقسیم می شود و دو ، سه و یا بیشتر نوترون آزاد می شود. نوترون های آزاد شده خود با اتم های دیگر U-235 ترکیب می شوند و آنها را تقسیم کرده و به همین منوال یک واکنش زنجیره ای از تقسیم اتم های U-235 تشکیل می شود. مجموع جرم اتمهاي كوچكتري كه از تجزيه اتم اورانيوم بدست مي آيد از كل جرم اوليه اين اتم كمتر است و اين بدان معناست كه مقداري از جرم اوليه كه ظاهرا ناپديد شده در واقع به انرژي تبديل شده است، و اين انرژي با استفاده از رابطه ۲E=MC يعني رابطه جرم و انرژي كه آلبرت اينشتين نخستين بار آنرا كشف كرد قابل محاسبه است.
براي بدست آوردن بالاترين بازدهي در فرايند زنجيره اي شكافت هسته بايد از اورانيوم ۲۳۵ استفاده كرد كه هسته آن به سادگي شكافته ميشود. هنگامي كه اين نوع اورانيوم به اتمهاي كوچكتر تجزيه ميشود علاوه بر آزاد شدن مقداري انرژي حرارتي دو يا سه نوترون جديد نيز رها ميشود كه در صورت برخورد با اتمهاي جديد اورانيوم بازهم انرژي حرارتي بيشتر و نوترونهاي جديد آزاد ميشود.
اما بدليل "نيمه عمر" كوتاه اورانيوم ۲۳۵ و فروپاشي سريع آن، اين ايزوتوپ در طبيعت بسيار نادر است بطوري كه از هر ۱۰۰۰ اتم اورانيوم موجود در طبيعت تنها هفت اتم از نوع U۲۳۵ بوده و مابقي از نوع سنگينتر U۲۳۸ است.
فراوري
سنگ معدن اورانيوم بعد از استخراج، در آسيابهائي خرد و به گردي نرم تبديل ميشود. گرد بدست آمده سپس در يك فرايند شيميائي به ماده جامد زرد رنگي تبديل ميشود كه به كيك زرد موسوم است. كيك زرد داراي خاصيت راديو اكتيويته است و ۶۰ تا ۷۰ درصد آنرا اورانيوم تشكيل ميدهد.
دانشمندان هسته اي براي دست يابي هرچه بيشتر به ايزوتوپ نادر U۲۳۵ كه در توليد انرژي هسته اي نقشي كليدي دارد، از روشي موسوم به غني سازي استفاده مي كنند. براي اين كار، دانشمندان ابتدا كيك زرد را طي فرايندي شيميائي به ماده جامدي به نام هگزافلوئوريد اورانيوم تبديل ميكنند كه بعد از حرارت داده شدن در دماي حدود ۶۴ درجه سانتيگراد به گاز تبديل ميشود.
هگزافلوئوريد اورانيوم كه در صنعت با نام ساده هگز شناخته ميشود ماده شيميائي خورنده ايست كه بايد آنرا با احتياط نگهداري و جابجا كرد. به همين دليل پمپها و لوله هائي كه براي انتقال اين گاز در تاسيسات فراوري اورانيوم بكار ميروند بايد از آلومينيوم و آلياژهاي نيكل ساخته شوند. همچنين به منظور پيشگيري از هرگونه واكنش شيميايي برگشت ناپذير بايد اين گاز را دور از معرض روغن و مواد چرب كننده ديگر نگهداري كرد.

                

 



ادامه مطلب...
تاریخ: پنج شنبه 4 اسفند 1385برچسب:,
ارسال توسط محمدمهدی(مهراد)

دكتر كوروش جعفریان، متخصص تغذیه و استادیار دانشگاه علوم پزشكی تهران با عنوان اینکه هنگام امتحانات استرس دانش‌آموزان به شدت افزایش می‌یابد و به همین دلیل اختلالاتی در ترشح بعضی هورمون‌ها از جمله آدرنالین و كورتیزول ایجاد می‌شود گفت: «این هورمون‌ها که هورمون استرس نامیده می‌شوند، به بدن کمک می‌کنند تا انرژی بیشتری برای مقابله با شرایط جدید پیدا کند.»

چای و قهوه؛ کاهش تمرکز

او در ادامه با انتقاد از باور غلط افراد در استفاده از چای و قهوه برای بیدار ماندن در هنگام امتحانات گفت: «مواد كافئین دار مانند قهوه و چای و حتی برخی کاکائوها در كوتاه مدت سبب بیداری و تمركز حواس می‌شوند، اما خواص آن در مدت چند دقیقه برعكس شده و باعث برهم خوردن تمركز و حتی كاهش یادگیری و در نتیجه افزایش استرس و اضطراب در فرد می‌شود.»

آب‌میوه صنعتی؛ استرس

دكتر جعفریان در ادامه، آب‌میوه‌های صنعتی را نیز به دلیل داشتن شكر و مواد افزودنی ، نامناسب ارزیابی كرده و گفت: «آب‌میوه‌های صنعتی و نوشیدنی‌های شیرین به این دلیل كه انرژی زیادی را یك جا تخلیه و آزاد می‌كنند، استرس‌زا هستند.»

 

آب و لبنیات؛ تسكین‌بخش

مصرف آب و لبنیات تسكین بخش هستند و می‌توانند در کاهش استرس دانش آموزان موثر باشند. دکتر جعفریان تاكید كرد: «افراد بهتر است در موقع امتحان و استرس، از غذاهای سبك و غذاهایی كه انرژی‌شان به مرور آزاد می‌شود، استفاده كنند. غلات و موادی حاوی كربوهیدرات‌های پیچیده كه بیشتر در نان سنگك و بربری یافت می‌شود و مقدار فیبر آنها بالاست، سبب كاهش استرس در افراد می‌شود.»

صبحانه‌ را حذف نکنید

این متخصص تغذیه با تاكید بر مصرف تمام وعده‌های غذایی به ویژه صبحانه در ایام امتحانات اضافه کرد: «در ایام امتحانات نباید وعده‌های غذایی را حذف كرد، به خصوص صبحانه كه در كنترل استرس نقشی اساسی دارد، زیرا در هنگام صبح، میزان ترشح كورتیزول به بیشترین حد خود می رسد و صبحانه سبب كنترل استرس می‌شود.»

چرب و شور ممنوع!

او در ادامه توصیه کرد دانش‌آموزان از خوردن غذاهای چرب و شور در این ایام خودداری کنند، زیرا غذاهای چرب و شور دیرتر هضم می‌شوند و در شرایط استرس‌زا مانند ایام امتحانات، با ایجاد اختلال در کارکرد دستگاه گوارش سبب مسمومیت و حالت تهوع در فرد می‌شود.

دكتر جعفریان همچنین با انتقاد از گرایش دانش‌آموزان و دانشجویان در فصل امتحانات به فست‌فودها و غذاهای آماده كه استرس‌زا هستند، گفت: «والدین باید سعی كنند ساندویچ‌های خانگی و سالم را به همراه آب‌میوه‌های طبیعی برای دانش آموزان تهیه كنند.»

گردو، پسته و فندق

این متخصص تغذیه مغزهای گیاهی یا آجیل را منابع خوبی برای دریافت انرژی و كاهش استرس عنوان كرد و گفت: «مغزهای گیاهی منابع خوبی از فیبر و اسیدهای چرب ضروری، از جمله امگا 6 و 3 و بسیاری املاح دیگر هستند و چربی آنها بی‌ضرر محسوب می‌شود و حتی در صورت مصرف معقول (یك مُشت در روز)، باعث از بین رفتن و کاهش چربی‌های مضر بدن نیز می‌شوند.»

او با اشاره به دانش آموزانی كه در ایام امتحانات پُرخوری می کنند و اشتهایی مضاعف پیدا می‌كنند، گفت: «استرس بحثی روحی و روانی است كه افراد در قبال آن دو نوع واكنش تهاجمی یا افسردگی نشان می‌دهند و در حالت تهاجمی افراد برای آرام کردن خود، به كارهای زیادی از جمله خوردن زیاد غذا روی می‌آورند.»

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در پایان افزود: «این افراد به علت فرار از استرس، شروع به پُرخوری و بدخوری می‌كنند كه این خود سبب تشدید و افزایش استرس در فرد شده و حتی وی را در معرض چاقی و اضافه وزن قرار می‌دهد.»





تاریخ: پنج شنبه 27 بهمن 1390برچسب:,
ارسال توسط محمدمهدی(مهراد)

ایدز را بهتر بشناسیم
▪ایدز چیست؟
ایدز نام بیماریی است كه توسط ویروس HIV (ویروس كاهش ایمنی انسان) ایجاد می‌شود و سیستم دفاعی بدن را مختل می‌كند و بیمار را در مقابل انواع عفونت ها و سرطان‌ها بی‌دفاع كرده، باعث مرگ وی می‌گردد. ایدز مرحله پایانی HIV است.
▪HIV و سیستم ایمنی
وقتی ویروس HIV به سیستم ایمنی بدن ما حمله می‌كند شروع به نابودی سلولهای سفید كرده و می تواند برای مدت زمانی در بدن باقی بماند بدون آنكه شخص را بیمار كند. اما هنگامی كه تعداد بیشتری از سلولهای سفید تخریب شدند، بدن توانایی مبارزه را از دست می‌دهد و بیماری بدن را فرامی‌گیرد.
▪نشانه‌های عفونت...

حدود ۷۰% مردم بعد از آلودگی اولیه با ویروس HIV علائمی مانند: گلودرد، بثورات پوستی و غدد متورم را تجربه می كنند. اغلب افراد آلوده به HIV تا مدتهای طولانی نشانه‌ای نداشته و ممكن است كاملاً سالم به نظر آیند یا احساس سلامتی كامل كنند و از آلودگی خود آگاه نباشند. همچنانكه ویروس HIV افزایش می‌یابد، فرد مبتلا در مقابل تعدادی عفونت معروف به عفونتهای فرصت‌طلب (عفونتهایی كه به ندرت در افراد دارای سیستم ایمنی سالم، بروز می‌كنند)، آسیب‌پذیر می‌شود. مانند سل (TB)
▪راهنمای انتقال ویروس
۱- استفاده از سرنگ، سوزن و وسایل تزریق مشترك (آب، پنبه، فیلتر، ملاقه)
۲- آمیزش جنسی حفاظت نشده (بدون كاندوم) با شخص آلوده به HIV. از این طریق HIV از راه مهبل، آلت تناسلی مرد یا مقعد می‌تواند به خون انسان وارد شود.
۳- انتقال ویروس HIV از مادر به كودك در دوره بارداری، حین زایمان و تغذیه با شیر پستان.
۴- HIV از طریق خون آلودهٔ باقی مانده بر روی تجهیزات مورد استفاده در ختنه، خالكوبی، طب سوزنی، حجامت، سوراخ كردن گوش و وسایل سلمانی مردانه و زنانه (موچین، ابزار پدیكور و مانیكور و ...) منتقل می‌شود.
ابزارهای مورد استفاده باید قبل از استفاده كاملاً ضد عفونی شوند.
از استفادهٔ مسواك و تیغ اصلاح مشترك نیز باید خودداری شود، اگرچه خطر انتقال از این طریق بسیار كم است.
۵- انتقال خون، فرآورده‌های خونی یا پیوند اعضاء كه آلوده به ویروس HIV هستند.
▪HIV از طریق تماسهای زیر منتقل نمی‌شود:
• مراقبت از شخص مبتلا به HIV به شرط رعیت اصول بهداشتی.
• انجام كمكهای اولیه به شرط رعایت اصول بهداشتی.
• زندگی كردن یا خوابیدن در اتاق شخص مبتلا به HIV/AIDS.
• مراقبت از كودكان هنگامی كه بزرگسالان HIV+ هستند.
• (حوله، لباس، بستر، مواد غذایی، و وسایل دستشویی).
• استفاده از حمام و توالت مشترك.
• استفاده از وسائط نقلیه عمومی.
• استفاده از استخر عمومی.
• نیش حشرات مثل پشه.
• عطسه و سرفه كردن.
• در آغوش گرفتن.
• روبوسی كردن.
• دست دادن.
▪آگاهی از دوره پنجره!
وقتی میكروبها وارد بدن می‌شوند، سلولهای سفید خون با تولید مواد شیمیای به نام پادتن، واكنش نشان می‌دهند. پادتن‌های HIV معمولاً به ۲ تا ۶ ماه زمان نیاز دارند تا در جریان خون به وجود آیند، این زمان را دورهٔ پنجره می‌نامند و به این معنی است كه اگر آزمایش خون در این دوره انجام شود، نتیجه آزمایش فرد آلوده منفی می‌شود، حتی اگر او دارای ویروس باشد، یعنی شخص ناقل بیمار HIV/AIDS است.
▪پیشگیری از آلودگی به ویروس HIV
• تماس جنسی خود را فقط به یك فرد وفادار محدود كنید.
• فعالیتهای جنسی كه شامل دخول نشوند، ایمن هستند.
• هنگام تماس جنسی از كاندوم استفاده كنید و دستورالعمل استفاده صحیح را فرابگیرید.
• از مصرف مواد مخدر و الكل خودداری كنید. آنها می‌توانند مانع تفكر صحیح، و در نتیجه موجب تصمیم های نابخردانه شما شوند.
• هرگز از وسایل تزریق مشترك استفاده نكنید.
▪سالمترین راه پیشگیری خویشتنداری است.




تاریخ: یک شنبه 23 بهمن 1390برچسب:,
ارسال توسط محمدمهدی(مهراد)

چند دقیقه‌ای است كه از یك روز كاری سخت و طاقت‌فرسا به منزل رسیده‌اید و آنقدر در عضلات خود احساس خستگی می‌كنید كه تا به حال آن را تجربه نكرده بودید.

البته این روز‌ها دیگر این احساس به یك روز و دو روز خلاصه نمی‌شود و شاید در طول هفته این خستگی مفرط از كار روزانه همراه شما باشد.

نگران این موضوع نباشید. ما به شما چند حركت ساده را آموزش می‌دهیم تا در مدت كوتاهی، خستگی كار روزانه را از تن به در ببرید.

حركت اول:
یكی از نكات جالب در این تمرین ورزشی، نیاز نداشتن نسبت به گرم كردن بدن است. شما می‌توانید در هر حالتی تمرین را شروع كنید. مطابق شكل یك، ابتدا دراز بكشید. پاها را تا آنجا كه در شكل نشان داده شده بالا بیاورید. سعی كنید در جلسات ابتدایی خیلی به خودتان فشار نیاورید. این حركت را 15 مرتبه و در یك ست (مرحله) اجرا كنید.

 

حركت دوم:
مطابق شكل دوم قرار بگیرید و سعی كنیدخود را به عقب بكشید، تا جایی كه به عضلات كمر فشار زیادی وارد نشود. این حركت به میزان بسیار زیادی، خستگی عضلات كمر را برطرف می‌كند. 10 مرتبه و در یك ست این حركت را انجام دهید.

حركت سوم:
مطابق شكل قرار بگیرید. سپس تا جایی‌كه قدرت دارید، بدن خود را مطابق شكل بالا بیاورید. انجام این حركت كمی مشكل است، لذا خود را در جلسات ابتدایی خسته نكنید. این حركت را 10 مرتبه و در یك ست اجرا كنید.

 

 

حركت چهارم:
حركت بسیار منحصر به فردی در برطرف كردن خستگی روزانه عضلات به خصوص عضلات كمر است. مطابق شكل به روی شکم دراز بکشید و حركت را اجرا كنید. تا حد امكان آن را 15 مرتبه و در 3 ست انجام دهید.





تاریخ: یک شنبه 16 بهمن 1390برچسب:,
ارسال توسط محمدمهدی(مهراد)

توضیح‌ کلی‌
الکلیسم‌ عبارت‌ است‌ از وابستگی‌ فیزیولوژیک‌ (جسمانی‌) و روانی‌ به‌ الکل‌، که‌ موجب‌ بروز بیماری‌های‌ مزمن‌ و بروز مشکل‌ در روابط‌ بین‌ فردی‌ و مشکلات‌ خانوادگی‌ و کاری‌ می‌شود.


علایم‌ شایع‌

مراحل‌ اولیه‌

کم‌ بودن‌ تحمل‌ نسبت‌ به‌ بروز اضطراب‌
نیاز به‌ الکل‌ در آغاز روز، یا در زمان‌های‌ استرس
بی‌خوابی‌؛ کابوس

بروز یک‌ حالت‌ ناخوشایند و سردرد صبح‌ روز بعد از مصرف‌ زیاد الکل‌ و نیز بیشتر شدن‌ موارد غیبت‌ و حاضر نشدن‌ سرکار
مشغولیت‌ ذهنی‌ زیاد برای‌ تهیه‌ الکل‌ و پنهان‌ کردن‌ نوشیدنی‌ الکلی‌ از خانواده‌ و دوستان‌
احساس‌ گناه‌ یا آزردگی‌ و تحریک‌پذیری‌ وقتی‌ که‌ دیگران‌ می‌گویند که‌ وی‌ الکل‌ مصرف‌ می‌کند. مراحل‌ پیشرفته‌
از هوش‌ رفتن ای‌ کوتاه‌ مدت‌ به‌ دفعات‌؛ کاهش‌ حافظه‌
بروز یک‌ حالت‌ هذیانی‌ همراه‌ با لرزش‌ (علایم‌ در این‌ حالت‌ عبارتند از لرزش‌، توهمات‌، گیجی‌، عروق‌ ریزش‌، تندشدن‌ ضربان‌ قلب). این‌ حالت‌ اغلب‌ در اثر نرسیدن‌ الکل‌ رخ‌ می‌داد.
بیماری‌ کبدی (پوست یا چشم ها زرد می‌شوند)
اختلال‌ رشته‌های‌ عصبی‌ دست‌ و پا و نیز دستگاه‌ عصبی‌ (کرخت‌ شدن‌ و سوزن‌ سوزن‌ شدن‌ در دست‌ها و پاها، کاهش‌ علاقه‌ و توانایی‌ جنسی‌، گیجی‌، کما)


علل‌

هنوز به‌ طور کامل‌ مشخص‌ نشده‌اند، اما موارد زیر را می‌توان‌ ذکر کرد:

عوامل‌ شخصیتی‌، به‌ خصوص‌ وابسته‌ بودن‌، عصبانیت‌، جنون‌ و سرخوشی‌، افسردگی یا در خود فرورفتن‌
تأثیرات‌ خانوادگی‌، به‌ خصوص‌ الکلی‌ بودن‌ والدین‌ یا طلاق‌ آنها
عوامل‌ ارثی‌
فشار اجتماعی‌ یا فرهنگی‌ برای‌ نوشیدن‌ الکل‌
اختلالات‌ شیمیایی‌ در بدن‌ (شاید)


عوامل‌ افزایش‌ دهنده‌ خطر


عوامل‌ فرهنگی‌. در برخی‌ از گروه‌های‌ قومی‌ میزان‌ الکلیسم‌ بالا است‌ که‌ ممکن‌ است‌ به‌ دلایل‌ اجتماعی‌ یا زیست‌شناختی‌ باشد.
استفاده‌ از مواد مخدر تفریحی‌
بروز بحران‌ در زندگی‌، مثلاً بی‌کاری‌، نقل‌ مکان‌ مداوم‌، یا از دست‌ دادن‌ دوستان‌ یا خانواده‌
عوامل‌ محیطی‌ مثل‌ در دسترس‌ بودن‌، مناسب‌ بودن‌ قیمت‌، و پذیرش‌ اجتماعی‌ الکل‌ در گروه‌ فرهنگی‌، کاری‌ یا اجتماعی‌ که‌ فرد بدان‌ تعلق‌ دارد.


پیشگیری‌


اگر احیاناً الکل مصرف‌ می‌کنید، سعی‌ کنید مصرف‌ آن‌ را قطع‌ کنید. در این‌ حالت‌ خود را به‌ عنوان‌ یک‌ فرد نمونه‌ سالم‌ به‌ دیگران‌ معرفی‌ خواهید کرد. به‌ تدریج‌ محدودیت‌هایی‌ برای‌ مصرف‌ در نظر بگیرید، سعی‌ کنید به‌ تدریج‌ کمتر بنوشید، تا کاملاً آن‌ را قطع‌ کنید.
در صورت‌ الکلی‌ شدن‌ همسر، دوست‌، یا همکار خود، به‌ وی‌ کمک‌ کنید تا مشکل‌ خود را بپذیرد و درخواست‌ کمک‌ کند.


عواقب‌ مورد انتظار

با اجتناب‌ از الکل‌ یا موادمخدر، مست‌ یا معتاد نبودن‌ را تجربه‌ خواهید کرد. این‌ تغییر مثبت‌ در شیوه‌ زندگی‌ چندان‌ آسان‌ به‌ دست‌ نمی‌آید و بازگشت‌ به‌ عادت‌ بد قدیمی‌ به‌ دفعات‌ رخ‌ خواهد داد. اما اگر مصممم‌ باشید، می‌توانید الکل‌ را به‌ کلی‌ ترک‌ کنید.


عوارض‌ احتمالی‌


بیماری‌ مزمن‌ و پیش‌ رونده‌ کبدی
زخم معده همراه‌ با خونریزی‌؛ التهاب‌ معده
التهاب‌ رشته‌های‌ عصبی‌، لرزش‌، حملات‌ صرعی‌ و اختلال‌ مغزی‌، زمین‌ خوردن‌ در خانه‌
التهاب‌ لوزالعمده
التهاب قلب
آسیب‌ ذهنی‌ و جسمانی‌ به‌ جنین‌، در صورتی‌ که‌ مادر به‌ هنگام‌ بارداری‌ الکل‌ بنوشد.
اعضای‌ خانواده‌ افراد الکلی‌ ممکن‌ است‌ دچار مشکلات‌ روانی‌ شوند. این‌ مشکلات‌ احتیاج‌ به‌ درمان‌ دارند.


درمان‌


اصول‌ کلی‌


درمان‌ شامل‌ اقدامات‌ کوتاه‌مدت‌ برای‌ متوقف‌ کردن‌ نوشیدن‌ الکل‌ و کمک‌ بلندمدت‌ برای‌ رفع‌ مشکلاتی‌ است‌ که‌ باعث‌ الکلی‌ شدن‌ فرد شده‌اند.
ممکن‌ است‌ نیاز به‌ سم‌زدایی‌ وجود داشته‌ باشد. سم‌زدایی‌ عبارت‌ است‌ از مراقبت‌ پزشکی‌ در زمانی‌ که‌ فرد نوشیدن‌ الکل‌ را متوقف‌ کرده‌ و نتیجتاً دچار علایم‌ محرومیت‌ از الکل‌ شده‌ است‌، تا به‌ این‌ ترتیب‌ فرد بتواند این‌ مرحله‌ را بدون‌ مشکل‌ پشت‌ سر بگذارد.
گاهی‌ اوقات‌ نیاز به‌ بستری‌ شدن‌ در یک‌ مرکز تخصصی‌ وجود دارد.
به‌ قرار ملاقات‌ خود با پزشک‌ و مشاور پایبند باشید.
به‌ ارزیابی‌ مجدد نحوه‌ زندگی‌، دوستان‌، کار، و خانواده‌ خود بپردازید و در این‌ ارزیابی‌، عواملی‌ که‌ باعث‌ تشویق‌ به‌ نوشیدن‌ الکل‌ می‌شوند را شناسایی‌ و تغییر دهید.


داروها


دی سولفیرام. با مصرف‌ این‌ دارو، فرد به‌ هنگام‌ نوشیدن‌ الکل‌ دچار علایم‌ جسمانی‌ ناخوشایندی‌ می‌شود که‌ وی‌ را از نوشیدن‌ الکل‌ بیزار می‌کند. نالترکسون نیز دارویی‌ است‌ که‌ لذت‌ نوشیدن‌ الکل‌ را کاهش‌ می‌دهد.
داروهایی‌ که‌ برای‌ کنترل‌ علایم‌ محرومیت‌ از الکل‌ مصرف‌ می‌شوند عبارتند از بنزودیازپین‌ها، آرام‌بخش‌ها، داروهای‌ ضد روان‌پریشی‌، و داروهای‌ ضدصرع‌ (در صورت‌ بروز حمله‌ صرعی)


فعالیت‌

هرگز وقتی‌ الکل‌ نوشیده‌اید رانندگی‌ نکنید.


رژیم‌ غذایی‌

رژیم‌ غذایی‌ عادی‌ و متعادل‌ داشته‌ باشید. امکان‌ دارد توصیه‌ شود که‌ مکمل‌های‌ ویتامین‌ مصرف‌ نمایید.


در این‌ شرایط‌ به‌ پزشک‌ خود مراجعه‌ نمایید

 

اگر شما یا یکی‌ از اعضای‌ خانواده‌ الکلی‌ هستید.






تاریخ: شنبه 15 بهمن 1390برچسب:,
ارسال توسط محمدمهدی(مهراد)

افراد بر اثر خیرگی ناخودآگاه چشم شان را تنگ تر می کنند. این پدیده در انسان و در هنگام رانندگی به علت نورپردازی نامناسب بزرگراه ها از عوامل مهم وقوع تصادفات است. به طوری که به موجب آن به دلیل نور شدید زمینه، تشخیص عابر از زمینه بسیار سخت می شود. آویختن لامپ های پر وات گازی جلوی در میوه فروشی ها یا سوپرمارکت ها نیز مصداقی از خیرگی است
 بسته به نوع کاری که می خواهیم انجام دهیم، نوع یا کیفیت نور نیز تفاوت می کند. حتماً به این مشکل برخورد کرده اید که رنگ پارچه یی در نور مصنوعی، به راحتی و دقیق قابل تشخیص نیست (مانند تفاوت پارچه سورمه یی و قهوه یی) که اصطلاحاً به آن تظاهر رنگ گویند. این پدیده به علت وجود لامپ نامناسب است که شما در زیر آن، رنگ را بررسی می کنید. هر چه طیف نور لامپ به نور خورشید نزدیک تر باشد، رنگ مناسبی را در محیط اطراف مان شاهد هستیم.
هفت تیر ۷tir.com اثرات آلودگی نوری؛ آثار عمده آلودگی نوری به ۳ دسته مختلف تقسیم می شود که در زیر به طور مفصل به آنها پرداخته می شود.
● اثر بر انسان
۱) سرطان؛ هورمونی به نام ملاتونین در انسان ترشح می شود که وظیفه کنترل رشد غدد سرطانی را بر عهده دارد. ملاتونین هورمونی است در بدن که در پاسخ به دوره های تاریکی و روشنایی روز و شب ساخته می شود. ترشح ملاتونین در ساعات اولیه صبح هنگامی که تاریکی هوا به بالاترین حد خود می رسد، بیشترین میزان را دارد، تقریباً ۱۰ برابر میزان آن در روز. اما با قرارگرفتن انسان در معرض نور مصنوعی ترشح آن متوقف می شود. حتماً دقت داشته باشید اتاق خواب تان هنگام خواب به طور کامل تاریک باشد و از روشن گذاشتن چراغ خواب و ورود نور خیابان از پنجره اتاق تان جلوگیری کنید. ملاتونین هورمون های دیگری را نیز در بدن تنظیم می کند. این هورمون ها آهنگ و الگوی ۲۴ ساعته عملکرد و پاسخ های بدن را تنظیم می کند. این ماده همچنین زمان و آزاد شدن هورمون های جنسی زنانه را تنظیم و کنترل می کند و روی دوره های قاعدگی بلوغ و یائسگی تاثیر می گذارد.
توجه داشته باشید که نور تک رنگ قرمز ۱۰۰ لوکس که برای یک اتاق نشیمن کمی منطقی است، ۴۰۳ ساعت طول می کشد تا باعث توقف ۵۰ درصد از ملاتونین شود. همچنین شمع ۶۶ دقیقه، لامپ نئون ۶۰ وات ۳۹ دقیقه، لامپ فلورسنت دولوکس ۵۸ وات ۱۵ دقیقه و نور سفید خالص LED ۱۳دقیقه.
۲) بیماری های روانی؛ از آنجایی که ساعت درونی بدن که کنترل کننده سیستم های زیسـتی و ریتـم های رفتـاری مثل چرخه خواب و بیداری، حرارت بدن و… است با طلوع و غروب خورشید هماهنگ است، هر نوع نور مصنوعی که خللی در تاریکی حاصل از نبود خورشید یا ماه وارد کند باعث بروز افسردگی، استرس، کاهش تمرکز فکر، تضعیف دستگاه ایمنی بدن و کاهش آستانه تحمل در انسان می شود.
۳) خیرگی؛ هر گاه منبع نور قوی در راستای مستقیم چشم قرار گیرد، دید انسان را کم می کند (مخصوصاً در هنگام رانندگی) که اصطلاحاً به آن خیرگی یا چشم زدگی می گویند که بر اثر آن تمایز اشیا از زمینه دشوارتر می شود 




تاریخ: شنبه 15 بهمن 1390برچسب:,
ارسال توسط محمدمهدی(مهراد)

سشوارکردن در صورتی که از باد خیلی داغ استفاده نشود، فاصله سشوار از موها بیشتر از بیست سانتی متر باشد و استفاده ازآن از هفته ای2 – 1 بار تجاوز نکند، ممانعتی ندارد.

آب موجود در ساقه مو (که مسئول ایجاد نرمی و حالت ارتجاعی مو است) در صورت استفاده از باد خیلی گرم سشوار تبخیر شده و تشکیل حباب هایی در ساقه مو می دهد که در نهایت منجر به از دست رفتن لایه خارجی مو (کوتیکول مو) می گردد.

این موی آسیب دیده به سادگی دچار شکستگی شده، موخوره پیدا می کند و بوی سوختگی می دهد. یادتان باشدکه نباید تا خشک شدن کامل موها سشوارکردن را ادامه دهید. در حین سشوارکردن موها نبایستی دندانه های برس خیلی داغ شوند زیرا به موها آسیب وارد می کنند.

سشوار نمودن موهای خیس کار درستی نبوده و آسیب حرارتی زیادی به موها وارد می کند لذا بایستی ابتدا موها را تا حد امکان خشک کرده و رطوبت باقیمانده را با سشوار رفع نماییم. در هنگام خشک کردن موهای خیس از برس زدن خشن آنها  خودداری کنید و بهتر است در این مواقع اصلاً برس یا شانه زده نشده و از حرکات انگشتان برای حالت دادن به موها استفاده شود.




تاریخ: شنبه 15 بهمن 1390برچسب:,
ارسال توسط محمدمهدی(مهراد)

اثر زخم كه به صورت ناحیه ای روشن تر از پوست اطراف دیده می شود ساختاری است از ریشه های كلاژن كه بین دو لبه پوست بریده ، تنیده شده و مانند بخیه آنها را به هم متصل می كنند .این رشته ها، به وسیله سلولهایی كه فیبروبلاست نامیده می شود و در زیراپیدرم قرار دارند، تولید می شوند . اپیدرم همان لایه سطحی پوست است كه به طور طبیعی شامل سلول های مرده است ایجاد اثر زخم در سه مرحله جداگانه روی می دهد ، مرحله التهاب كه طی آن فیبروبلاست ها ایجاد می شوند ، چند روز طول می كشد . مرحله بعد سوخت و ساز یا متابولیك است كه در آن فیبروبلاست ها ، كلاژن مورد نیاز برای ترمیم زخم را تولید می كنند. پس از چند هفته تا مرحله تغییر شكل شروع می شود و در طول یك یا دو سال ، بعضی رشته های كلاژن اضافی شكسته می شوند و اثر زخم را ناپدید می كنند ، از آنجا كه این مرحله در بعضی مواقع به طور كامل اتفاق نمی افتد ، اثر زخم پس از مدتها باقی می ماند.




تاریخ: شنبه 15 بهمن 1390برچسب:,
ارسال توسط محمدمهدی(مهراد)

علل پینه پا 
 
 
پینه‌ها برآمدگی‌های کوچکی در نوک یا کناره‌های انگشتان پا هستند، که اغلب به علت سایش انگشتان به کفش به وجود می‌آیند.
 پینه عارضه‌ای جدی نیست، اما ممکن است دردناک شود:

علل شایع پینه پا اینها هستند:

 

داشتن بدشکلی در پنجه پا، مانند چکشی‌شدن شست (hammertoe).
پوشیدن کفش‌های پاشنه بلند،‌که پنجه‌های پا را می‌زنند یا کف پا را تحت فشار قرار می‌دهند.
درزی درون کفش که با پنجه پا اصطکاک دارد.
جوراب‌هایی که اندازه پا نیستند و فشار یا سایش بر روی پنجه‌های پا ایجاد می‌کنند.
کفش‌های زیاد گشاد و یا زیادی تنگ.

با جلوگیری از تکثیر میکروبی و همچنین با افزایش جریان بزاق باعث کاهش پوسیدگی دندانی می شو استفاده از آدامسهای فاقد قند در مادران در ابتدای سنین نوزادی کودک طبق تحقیقات معتبر علمی باعث کاهش می زان پوسیدگی در کودکان خردسال میشود.




تاریخ: جمعه 14 بهمن 1390برچسب:,
ارسال توسط محمدمهدی(مهراد)

وقتی همه بیدارند شما خوابید، و وقتی همه می‌خوابند شما کار می‌کنید. همین دلیل ساده کافی است تا متوجه شویم که شب کاری چه تاثیری بر روابط اجتماعی افراد می گذارد.


افراد شب کار یا کسانی که شیفت کاری نامنظم دارند، برای برنامه ریزی کارهای شان دچار مشکل هستند.

آنها نمی‌توانند آن‌طور که باید در کنار خانواده شان باشند و توقعات همسر و فرزندان را برآورده کنند.

احساس تسلط نداشتن بر زندگی یا به اصطلاح اختیار دار خود نبودن، در بین مردان شاغل در شغل های شبانه بیشتر است.

این احساس منفی باعث گرایش به عادت های بد هم می شود. مثلا در کانادا 46 درصد از مردان شب کار سیگار می‌کشند، در حالی‌که در روزکارها این رقم تنها 27 درصد است.

در مورد خانم‌ها، وضع قدری پیچیده تر می‌شود، زیرا انجام کارهای خانه و رسیدگی به وضع بچه‌ها و شوهر معمولا با مدیریت آنها انجام می‌گیرد.

نتیجه تحقیقات محققین دانمارکی نشان می دهد که خانم هایی که کار شیفتی می کنند، بیشتر از همکاران مردشان دچار مشکلات سلامتی می شوند و تقاضای باز نشستگی پیش از موعد می کنند.

دکتر فین تاچسن محقق ارشد مرکز ملی طب کار کپنهاگ می گوید:« این عجیب نیست که افراد شاغل در شیفت کاری شبانه زودتر دچار از کار افتادگی شوند، اما مسئله این است که چرا خانم‌ها نسبت به این پدیده آسیب‌پذیری بیشتری دارند؟»

این موضوع می تواند به خاطر وظایف دوگانه خانم‌ها باشد. خانم‌هایی که از کار بر می‌گردند، تازه با کارهای خانه باید دست و پنجه نرم کنند که همین مسئولیت‌های سنگین ممکن است باعث ایجاد فشار های جسمی و روحی زیادی شود.

شاید سرطان زا هم باشد

در گذشته ی نه چندان دور کمتر کسی می توانست باور کند که شیفت کاری با سرطان ارتباط دارد، اما تحقیقات جدید به تدریج دانشمندان را به این نتیجه می رساند که کار شیفتی می‌تواند یک عامل سرطان‌زا باشد یا حداقل با سرطان ارتباط داشته باشد.

خانم های شاغل در شیفت شب 1/5 برابر بیشتر از خانم های شاغل در روز به سرطان سینه مبتلا می‌شوند.

همچنین آقایانی که شیفت کاری چرخشی دارند، نسبت به آنهایی که شیفت ثابت روزانه دارند، 4 برابر بیشتر به سرطان پروستات مبتلا می‌شوند.

علت این امر مشخص نیست، ولی به نظر می‌رسد که با ترشح هورمون ملاتونین مربوط باشد.

ترشح ملاتونین در شب افزایش پیدا می‌کند و باعث تنظیم خواب می شود. این هورمون اثرات ضد سرطانی هم دارد و کسانی که شب‌ها کار می‌کنند، به دلیل کار کردن زیر نور مصنوعی ترشح هورمون ملاتونین در آنها کاهش یافته و همین اتفاق دانشمندان را به این فکر انداخته که شاید علت افزایش سرطان در کارهای شیفتی همین باشد.

اگر ارتباط سرطان با کاهش هورمون ملاتونین صحیح باشد، در این صورت چرخشی بودن شیفت کاری بدتر از شبکاری مداوم است.

زیرا در شبکاری مداوم بدن خودش را تا حدودی با شرایط منطبق می‌کند در حالی‌که کسانی که شیفت کاریشان تغییر می کند در حقیقت به طور مرتب بدنشان را در برابر شرایط جدید قرار می دهند و این کار تنظیم هورمونی بدن را دچار مشکل می‌کند.

اول خواب ناز

برای اینکه از اثرات زیان بار کار‌های شیفتی پرهیز کنیم، باید رفتارهای اشتباه‌مان را در شیفت کاری تغییر دهیم و عادت های درست کسب کنیم.

اول از همه، صاحبان کار تلاش کنند که شیفت های کاری «دوست دار خواب» داشته باشند، یعنی تا آنجا که مقدور باشد، از شیفت های چرخشی یا شبانه پرهیز کنند. اما اگر از کار شیفتی گریزی نبود یک کار شیفتی در ساعت های ثابت شب بهتر از کار شیفتی چرخشی است.

همچنین اگر مجبورید که کار شیفتی چرخشی داشته باشید، بهتر است که این چرخش به صورت معقول انجام شود که بدن فرصت هماهنگی با آن را داشته باشد، یعنی شیفت صبح به شیفت عصر تغییر کند و سپس شیفت عصر، شب کار شود.

بنابراین بدیهی است که شیفت‌های شبانه پشت سر هم و سپس چند روز استراحت بسیار مضر هستند.

متخصصان می‌گویند برنامه ریزی برای خواب کافی و مناسب، باید مقدم بر هر چیزی باشد.

اینکه فکر کنید می توانید شب کار کنید و به همه کارهای روزانه خودتان هم برسید و به اصطلاح آدم همه‌کاره باشید، خودتان را دارید گول می‌زنید.

خوب است که بعضی از برنامه های روزمره خودتان را تعدیل کنید و آنها را مختصر و مفید انجام بدهید.

عادت کنید که همیشه در یک زمان مشخص از روز بخوابید. بهترین کار این است که زمان خوابیدن تان ساعت های قبل از کار باشد، نه اول صبح. با این حال اگر این کار مقدور نیست، بهتر است قبل از روانه شدن برای کار، یک چرت کوتاه بزنید.

چرت‌های کوچک در شیفت کاری می تواند بسیار نیرو بخش باشد؛ مثلا اگر راننده شب کار هستید می‌توانید برای لحظاتی توقف کرده، صندلی را در وضعیت راحتی قرار داده و برای 15 دقیقه چرت بزنید.

سپس بلند شده و قبل از حرکت 5 دقیقه در اطراف ماشین حرکت کنید تا از حالت خواب آلودگی خارج شوید. آنگاه می‌توانید به کارتان با انرژی بیشتری ادامه دهید.

 

و توصیه آخر این است که مرخصی‌ها را جمع نکنید، بلکه از آنها در بین شیفت‌ها استفاده کنید. در این صورت هم به کارهای عقب افتاده‌تان می رسید و هم می‌توانید روابط اجتماعی و خانوادگی‌تان را به طور خوبی حفظ کنید.





تاریخ: پنج شنبه 13 بهمن 1390برچسب:,
ارسال توسط محمدمهدی(مهراد)

صفحه قبل 1 2 صفحه بعد

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی
ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 10
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 26
بازدید ماه : 171
بازدید کل : 702892
تعداد مطالب : 984
تعداد نظرات : 114
تعداد آنلاین : 1




javahermarket

Online User
Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت
تماس با ما